מקסום פוטוסינתזה לשיפור הצמיחה

איך לגדל גידולים וצמחיות בחממות? להלן המדריך עם תנאי הגידול האופטימליים. יצירת תנאי פוטוסינתזה בחממה

בשנים האחרונות, מגדלים אטמו היטב את החממות שלהם כדי להפחית את איבודי החום ולחסוך בעלויות הדלק, אך התוצאה יכולה להיות צמיחה איטית יותר של הצמח. אם יבולים מפתחים שורשים באיטיות, אם צמיחת הגבעול מתעכבת, או אם הצמחים אינם משתמשים בהרבה מים, אלו סימנים לכך שמרכיב אחד או יותר של הפוטוסינתזה נמצא במחסור. במקרה כזה, יהיה חכם לזהות את המגבלה/ות ולאחר מכן לנקוט בפעולה מתקנת כדי שהפוטוסינתזה תוכל להמשיך ללא הפרעה.

פוטוסינתזה הוא התהליך שבו צמחים ממירים שלוש תשומות לשלוש תפוקות. שלושת התשומות הן אור, פחמן דו חמצני (CO2) ומים, והתפוקות הן פחמימות, חמצן ומים. פחמימות משמשות את הצמח לבניית ביומסה, כגון גבעולים, שורשים ופרחים, וכן לתחזוקת הצמח. כאשר אחת משלושת התשומות מוגבלת, גם התפוקות מוגבלות. לכן, צמיחה מדוכאת כאשר אור, פחמן דו חמצני ו/או מים אינם מספיק זמינים.

מדוע זה כל כך חשוב למגדלים מסחריים? כל מה שנדרש זה שאחד מ"מרכיבי" הפוטוסינתזה הללו יהיה במחסור כדי להאט את הצמיחה. לפעמים זה ברור כשאחד מהגורמים האלה מוגבל, כמו אור מועט ביום חורף חשוך, אבל לפעמים החוסרים אינם ברורים, כמו פחמן דו חמצני נמוך. בואו נסתכל מקרוב על שלושת התשומות הללו.

אור

רמות האור הן מגבלה נפוצה במהלך החורף, במיוחד בקווי הרוחב הצפוניים כמו צפון מערב האוקיינוס ​​השקט, מערב וצפון מזרח ארצות הברית, כמו גם בקנדה. כאשר יש מחסור, ניתן למקסם את האור על ידי הקפדה שזיגוג החממה יהיה נקי ועל ידי מזעור חסימות עליונות כמו סלים תלויים. עם זאת, לפעמים זה לא מספיק, ולכן המגדלים מספקים תאורה בעוצמה גבוהה כדי להגביר את הצמיחה. היתרונות יכולים להיות דרמטיים, עם צמיחת גבעול מוגברת כמו גם השתרשות של שתילים וייחורים, אבל רק אם התשומות האחרות אינן מוגבלות.

מים

ישנן מספר דרכים שבהן מים יכולים להיות מרכיב מגביל בפוטוסינתזה:

  • אין מספיק מים באזור השורשים. זוהי הדרך הברורה ביותר שבה מים יכולים להגביל את הפוטוסינתזה. כאשר מים אינם זמינים, צמחים מגיבים על ידי סגירת הפיוניות שלהם כדי להפחית את איבוד המים על ידי העלים. כתוצאה מכך, הצמח נבול והפוטוסינתזה בעצם נעצרת. למרות שאספקת כמות מוגבלת של מים היא דרך מוצלחת להגביל את התארכות הגבעולים, היא גם מגבילה את הפוטוסינתזה ובכך את צמיחת השורשים והגבעול.
  • מים נוכחים אך אינם בשימוש. פוטוסינתזה מוגבלת כאשר צמח אינו יכול להשתמש ביעילות במים הזמינים באזור השורשים. סיבה נפוצה היא צמיחת שורשים לקויה, שיכולה להתרחש כאשר החומרים בהם הצמח גדל נשמרים בלחות יתר או אם פתוגן תקף את השורשים. אם ריכוז המלחים המסיסים בחומר שבו הצמח גדל גבוה, המים פחות זמינים לצמחים.
  • לחות גבוהה. כמות המים בה צמח משתמש תלויה במגוון גורמים, לרבות פרמטרים סביבתיים כמו אור ולחות יחסית. כאשר הלחות גבוהה (לדוגמה, מעל 85 אחוז), יש מעט דיות (איבוד מים על ידי העלים), ולכן יש מעט ביקוש למים. לכן, למרות שהמים קיימים וזמינים, הם עשויים להיות בשימוש מועט מאוד על ידי צמחים ולכן, הפוטוסינתזה נפגעת.

פחמן דו חמצני

מחסור בפחמן דו חמצני הוא כנראה נפוץ יותר ממה שאנו חושבים, במיוחד בימים קרים ושטופי שמש כאשר חממה מלאה אטומה היטב. הפוטוסינתזה מווסתת מאוד על ידי הגז הזה שאנחנו לא יכולים לראות, בדרך כלל לא מודדים ולעיתים קרובות אפילו לא חושבים עליו. צמחים משתמשים בכמות עצומה של פחמן דו חמצני, וכאשר היא מוגבלת, הפוטוסינתזה פוחתת באופן דרמטי.

ניתן להתגבר על לחות גבוהה ופחמן דו חמצני נמוך על ידי הכנסת אוויר חיצוני צח. זה יכול להיות יקר מכיוון שצריך לחמם את האוויר הקר, אבל לחות גבוהה ופחמן דו חמצני נמוך יכולים להיות יקרים גם במונחים של השתרשות מאוחרת וצמיחת גבעולים ירודה. ניתן להוסיף פחמן דו חמצני בחממה, במגוון דרכים, תוכלו להסתייע במקצוענים שלנו בכל עת.

לסיכום

דימוי אקלים אידיאלי לגידול צמחיה, בהתאמה אישית, תוך בקרה מתמדת ובהתאם לכל צמחיה והאקלים הייחודי לו היא זקוקה – אפשרי וככל שייטיב עם הצמחיה – כך היא תניב יותר תפוקה, הגידולים יהיו איכותיים יותר ואף תפרה את השטח ותתרבה.

מתוך כך חשוב לשמור ולהקפיד על מספר מאפיינים אשר יקנו את התנאים האופטימליים לצמחיה, ביניהם לחות, אוורור, צינון, מים וטמפרטורה מסויימת.

ב-GreenFresh נמצאים מיטב המומחים שיוכלו לסייע לך בהקמת פרוייקט שכזה, תיעול וטיוב של פרוייקטים קיימים וכמובן רכישת כל המוצרים לחממה, לשדה, לכל גידול ובכל אקלים. אנחנו כאן בשבילך בכל עת בלינק כאן.

פנו למומחים שלנו

דילוג לתוכן